English

Geteste Elm327 interfaces

Om alle door mij geteste computers uit te kunnen lezen is het van belang dat een Elm327 interface alle commando's uitzendt van versie v1.4 (minimaal !) 

Ook moet uw Elm 327 alle OBDII protocollen ondersteunen.

De meeste Elm327 interfaces die verkocht worden zouden volgens de bijgeleverde gegevens versie v1.5 of v2.1 moeten zijn en ondersteunen alle protocollen.

 

Mijn ervaring is echter anders.

 

 

Ondersteunde OBD2 protocollen van een goede Elm327.
1 - SAE J1850 PWM (41.6 Kbaud) oa Ford en Mazda tot 2005

2 - SAE J1850 VPW (10.4 Kbaud) oa Opel en Chevrolet tot 2004

3 - ISO 9141-2 (5 baud init 9.6 Kbaud) oa Volvo, Vw, Toyota

4 - ISO 14230-4 KWP (5 baud init, 10.4 Kbaud) oa Toyota, Suzuki

5 - ISO 14230-4 KWP (fast init 10.4 Kbaud) oa Vw, Bmw, Suzuki, Porsche, Toyota, Renault

6 - ISO 15765-4 CAN (11 bit ID 500 Kbaud) oa Bmw, Ford, Opel, Toyota, Mercedes, Fiat, Porsche

7 - ISO 15765-4 CAN (29 bit ID 500 Kbaud) oa Fiat, Volvo, Honda, Peugeot, Citroen

8 - ISO 15765-4 CAN (11 bit ID 250 Kbaud) oa Volvo

9 - ISO 15765-4 CAN (29 bit ID 250 Kbaud) oa Volvo

A - SAE J1939 CAN (29 bit ID, 250* kbaud)

B - User1 CAN (11* bit ID, 125* kbaud) oa VW, Volvo, Honda

C - User2 CAN (11* bit ID, 50* kbaud) oa Fiat

 

 

Door mij geteste interfaces.

Elm327 v1.0 en v2.1

Interface A (Bovenste)
Bluetooth signaal zwak. (slechts 2 meter)
Werd verkocht als een v2.1
Uit de interfacetest bleek dat het in werkelijkheid een v1.0 was.
Op veel commando's reageerde hij met "niet OK".
Tevens werden protocol 1 en 2 helemaal niet ondersteund.
Probleem: PWM en VPW ic's waren niet aanwezig.

 

 

Interface A (Onderste)
Bluetooth signaal goed.
Werd verkocht als een v1.5
Ondersteunde alle protocollen.
Tijdens de interfacetest leek het eerst goed te gaan.
Hij reageerde op alle commando's van een v1.5 met "OK".
Maar de PCM van een Ford was toch niet uit te lezen via OBD2?
En de PCM (merkspecifiek), ABS en SRS waren ook niet uit te lezen?
Oorzaak: De commando's werden niet naar de auto verzonden?
(Misschien toch een "verborgen" v1.0? of electronisch defect?)
Probleem gevonden: PWM ic was niet aanwezig.

 

 

Interface B
Bluetooth signaal zeer goed. (8 meter)
Werd verkocht als een v1.5
Ondersteunde alle protocollen.
Uit de interfacetest bleek dat hij alle commando's van een v1.5 aankon.
Alle geteste auto's  heb  ik met deze Elm327 uitgelezen.

 

Interface C
Bluetooth signaal zwak.
Werd verkocht als een v2.1
Ondersteunde alle protocollen.
Uit de interfacetest bleek dat ook deze Elm327 in werkelijkheid een v1.0 was.
Op veel commando's reageerde hij met "niet OK".

 

Interface D
Bluetooth signaal goed. (8 meter)
Werd verkocht als een v1.5
Ondersteunde alle protocollen.
Uit de interfacetest bleek dat hij alle commando's van een v1.5 aankon.
Veel merken en computers kon ik ermee uit te lezen.
(Fiat computers, ABS en BCM kon ik niet uitlezen?)
Probleem gevonden: weerstand Canbus te hoog.

 

Mijn eerste keus is dus een Elm327 v1.5 omdat:
1:  een Elm327 v1.0 te weinig commando's ondersteund.
2:  ik heb zelf nog niet een Elm327 v2.1 gehad die goed uit de ElmAllObd test kwam.

Ik gebruik zelf altijd het grote (langere) model omdat de mini Elm327 interface in sommige auto's moeilijk is te plaatsen.